خدمات آژانسهای مسافربری در مواردی چون برگزاری تورهای ایرانگردی و جهانگردی و یا فروش بلیت و یا گستردهتر از آن خریداری و رزرو هتل و محل اقامت برای مسافران روز به روز در حال گسترش است و تعداد این آژانسها نیز بیش از پیش خواهد شد. این خدمات با دریافت بلیت و یا دریافت صورتحسابها از آژانس به مثابه قراردادی با خریداری و فروشنده در می آید که دو طرف تابع آن خواهند بود. کارشناس رسمی دادگستری ایرانگردی و جهان گردی در خصوص این خدمات و مشکلاتی که در این خصوص ایجاد میشود اظهار نظر مینماید که در ادامه به بررسی چند مورد از این موارد خواهیم نمود.
یکی از مهمترین خدمات آژانسهای مسافرتی برگزاری تورهای گردشگری است. این تورها معمولا برای کشورهایی چون ترکیه، تایلند، آلمان، چین، ارمنستان، آذربایجان، یونان و بسیاری دیگر از کشورها ایجاد میشوند. خدماتی که آژانس در این خصوص ارائه میدهند، محل اقامت، رزرو بلیت و گاها حتی هزینههای تغذیه مسافران است. در صورتی که آژانس خدماتش با آن چه که در قرارداد و یا همان بلیت داشته متفاوت باشد دچار تخلف گردیده و مسافر میتواند با مراجعه به دادگاه و ارجاع آن به کارشناس اختلاف هزینه خدمات و هزینه پرداخت شده را دریافت نماید. بنابراین شکایت از آژانس مسافرتی مانند سایر موارد قضائی با نظر کارشناس قابل ارزیابی و تعیین خسارت است که دادگاه میتواند علاوه بر حکم پرداخت خسارت جرایمی را نیز برای آژانس در نظر بگیرد.
تورهای مسافرتی متخلف در خصوص زمان برگزاری تور هم میتوانند دچار تخلف شوند. برای مثال تعداد روزهایی که برای مسافرت مشخص شده است و یا زمان آغاز و حتی پایان تور باید بر اساس قرارداد صورت بگیرد. لغو تورهای مسافرتی بنابر قوانین مسافرتی باید بر اساس قرارداد صورت گرفته و به اطلاع مسافر برسد در غیر صورت میتوان از تور متخلف شکایت نمود.
نحوه شکایت از تورهای متخلف و آژانسهای مسافربری هم مانند سایر خدمات مشخص است و از طریق مراجعه به سامانههای طراحی شده و یا دادسرا میتوان اقدام به شکایت نمود.
از دیگر تخلفات آژانسها نحوه حمل و نقل آنان است. معمولا نوع هواپیما، اتوبوس و حتی قطار نیز در این زمینه مشخص شده است. در صورتی که آژانس در این زمینه نیز بر اساس قرارداد عمل ننماید دچار تخلف گردیده است. در این خصوص کارشناس رسمی دادگستری رشته وسائط نقلیه هوایی میتواند اظهار نظر نماید.

کارشناس رسمی دادگستری رشته ایرانگردی و جهانگردی و اظهار نظر کارشناسی در دعاوی افراد و دفاتر گردشگری
همان طور که می دانیم قضاوت شغل بسیار مهم و حساسی ست . بر اساس نیازهای این شغل ، قاضی در زمینه فقه و حقوق تخصص لازم و کافی را دارد اما آیا در همه موضوعات فنی و تخصصی او به تنهایی می تواند تصمیم گیری کند؟ آیا از زیر و بم همه مشاغل ، رشته ها و تخصص ها آگاه است ؟ مسلما خیر .
این نوشتار در مورد کارشناسان رسمی دادگستری و نقش ویژه آنها در قضاوت ، علی الخصوص اظهار نظر کارشناسانه توسط کارشناس رسمی دادگستری رشته ایرانگردی و جهانگردی می باشد.
پرونده های مربوط به دعاوی افراد و دفاتر گردشگری به قاضی ارجاع می شود ، وی برای رسیدگی تخصصی به پرونده از نظر کارشناس رسمی رشته ایرانگردی و جهانگردی استفاده می کند .
کارشناس مربوطه پرونده را بررسی کرده ، با توجه به قوانین موجود رای خود را به دادگاه ارائه می نماید . قاضی پس از بررسی رای وی و در صورتی که این رای با قوانین ، شرع و اوضاع جاری مملکت مغایرت نداشته باشد ، بر اساس تشخیص کارشناس دادگستری رشته ایرانگردی و جهانگردی رای نهایی را صادر می کند.
به طور کلی هر گاه قاضی تشخیص دهد پرونده جنبه تخصصی دارد ، قرار کارشناسی را صادر می نماید و کارشناس رسمی یا غیر رسمی برای رسیدگی به پرونده تعیین می نماید . با گسترش روز افزون علوم و شاخه های بسیار گسترده فنون ، مسلما علاوه بر حضور قاضی ، حضور کارشناس متعهد و دانا به صدور آراء کامل و بی نقص کمک خواهد کرد.
کارشناس رسمی ایرانگردی و جهانگردی در این امر خطیر و در زمینه گردشگری به فعالیت می پردازد . همه مسائل و مشکلاتی را که ممکن است میان افراد و دفاتر گردشگری و توریستی پیش آید و هم چنین کلیه تخلفات از سوی این دفاتر را بررسی و مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهد . این تخلفات می تواند شامل ارائه قرارداد نامعتبر از طرف دفاتر گردشگری و توریستی به مشتریان ، عدم انجام درست و به موقع خدمات به مسافران و مراجعه کنندگان ، تاخیر در پروازها یا حرکت قطارها و... ، آزار و اذیت مسافران به هر شکلی ، توهین به شخصیت و حرمت مسافران و... باشد.
علاوه بر قاضی ، افراد حاضر در دعوا (شاکی و متشاکی) نیز می توانند تقاضای رسیدگی کارشناسی به پرونده را اعلام کنند . کارشناس مربوطه توسط قاضی و به قید قرعه انتخاب می شود و در صورتی که نیاز باشد تعدادی کارشناس برای رسیدگی به پرونده انتخاب می شوند و ترجیحا تعداد آنها فرد انتخاب می شود تا در صورت اختلاف کارشناسان بر سر موضوع مورد بحث ، بتوان رای اکثریت آنان را در نظر گرفت و به نتیجه ای که حق و حقوق هر دو طرف دعوا در آن در نظر گرفته شده ، رسید.

کارشناس رسمی دادگستری رشته ایرانگردی و جهانگردی و شرح برخورد با تورهای مسافرتی متخلف
اگر از خدمات تورهای گردشگری استفاده نموده اید و یا قصد انجام این کار را دارید باید به نکات زیادی از جمله شیوه عقد قرارداد ، آگاهی از تمام حق و حقوق قانونی تان و ... توجه کنید . اما اگر با این همه ، آژانس مسافرتی یا تور گردشگری به تور شما خورد که متخلف بود چه برخوردی باید بکنید؟ مطمئنا ساکت نخواهید ماند و از حق خودتان دفاع خواهید کرد.
این کار علاوه بر این که حق شماست وظیفه شما نیز هست می توانید با مشورت گرفتن از کارشناس رسمی دادگستری رشته ایرانگردی و جهانگردی در برخورد با تخلفات قانونی سهیم شده و احتمال وقوع دوباره تخلف را کاهش دهید که این در سطح کلان ، به افزایش سلامت جامعه کمک می کند.
اگر بلیط تان به موقع به دست تان نرسیده ، سفر تاخیر زیاد و بیش از حد داشته ، در طول سفر از امکانات هتل یا برخورد مسئول تور و.. ناراضی بودید در صورتی که طبق شرایط قرارداد حق با شماست ، به شکایت علیه دفتر یا اژانس مربوطه اقدام کنید. در مراحل بعدی کارشناس رسمی رشته ایرانگردی و جهانگردی از طرف قاضی جهت بررسی پرونده منتسب می شود.
جهت رفاه حال شما عزیزان سامانه های تلفنی خاصی جهت ثبت شکایات ، انتقادات و پیشنهادات شما و همچنین رسیدگی به همه موارد گفته شده در نظر گرفته شده است . هم چنین اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری دفاتری با عنوان "خدمات سفر" راه اندازی کرده است . این دفاتر در خود اداره مزبور مستقر هستند و شما می توانید به آنها مراجعه کنید. دبیرخانه ستاد اجرایی نیز می تواند به شما کمک کند.
شورای حل اختلاف گردشگری نیز نهادی ست که در چند سال اخیر نقش موثری در حل مشکلات میان افراد و موسسات توریستی و گردشگری داشته است و علاوه بر آن کارشناس دادگستری رشته ایرانگردی و جهانگردی نیز به صورت مستقیم یا غیر مستقیم با این شورا جهت بررسی پرونده در مراحل بعدی در ارتباط است .
تیم های نظارتی محسوس و نامحسوس نیز فعالیت های تورهای مسافرتی را بررسی نموده و خدمات و قیمت آن ها را کنترل می نمایند.
پس از شکایت افراد و محرز شدن تخلف بسته به موضوع تخلف صورت گرفته ، آژانس مورد نظر به جریمه نقدی ، اخطار کتبی ، پلمپ دفاتر ، توقیف اموال و .. محکوم می شوند.
برای اطلاع بیشتر از شرایط و ضوابط شکایت از متخلفین می توانید با کارشناس رسمی ایرانگردی و جهانگردی تماس بگیرید و توسط وی به صورت کامل در این زمینه راهنمایی شوید .

کارشناس رسمی دادگستری رشته ایرانگردی و جهانگردی و تشریح فعالیت های شورای حل اختلاف گردشگری
شورای حل اختلاف برای دفاتر خدمات مسافرت هوایی و گردشگری با هدف رسیدگی به مشکلات و شکایات مسافران از دفاتر گردشگری و آژانس های مسافرتی شروع به کار نموده است . شکایت های مسافران به این شورا ارائه می شود ، حکم قضایی صادر شده و مسافران خیالشان از رسیدگی به شکایات شان راحت است .افراد در صورت مشاهده هر گونه تخلف از سوی فروشندگان تور ، بلیط های هواپیمایی و یا پکیج های سفر می توانند با مشورت کارشناس رسمی دادگستری رشته ایرانگردی و جهانگردی مراتب را به اطلاع شورای حل اختلاف گردشگری برسانند و از این طریق از حق خود دفاع نمایند.
آژانس های مسافرتی مبلغ 20 تا 50 میلیون تومان جهت ضمانتنامه اجرایی نزد سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری می گذارند . هنگام بروز تخلف و شکایت از این آژانس ها ، اهمیت وجود این ضمانتنامه مشخص می شود . در صورتی که آژانس مورد نظر قبول مسئولیت نکند خسارات وارده به شاکی توسط کارشناس رسمی ایرانگردی و جهانگردی بررسی شده و از محل ضمانتنامه موجود و توسط شورای حل اختلاف پرداخت خواهد شد.
شورای حل اختلاف به همراه نهادهای قضایی ، با آژانس های گردشگری که بدون اخذ مجوزات رسمی در این زمینه فعالیت داشته اند برخورد جدی کرده و دفاتر این اژانس ها پلمپ می شود و این بدین معنی ست که فعالیت شورای حل اختلاف فقط رسیدگی به شکایات افراد نیست بلکه بر کار دفاتر نظارت نیز دارد نقش کارشناس رسمی رشته ایرانگردی و جهانگردی نیز در این میان برجسته است ، وی به بررسی شرایط فعالیت دفاتر و تطبیق یا عدم تطبیق فعالیت آنان با قوانین می پردازد.
قبل از تشکیل این شوراها ، شکایات افراد برای بخش گردشگری یک مشکل به حساب می آمد و این به دلیل محدودیت هایی بود که این بخش در رسیدگی به شکایات داشت و هم چنین عدم وجود ضمانت اجرایی برای تصمیمات گرفته شده در برخورد با متخلفین نیز دردسرساز بود.
در حقیقت آژانس ها از مجموعه دولتی ، که مسئول رسیدگی به شکایات مردم بود حساب نمی بردند ، جلسات تنبیهی بیشتر نقش توصیه و راهنمایی داشت تا اجرا و برخورد.
شورای حل اختلاف ، رویکردی کدخدامنشانه دارد به این معنی که در وهله اول سعی بر حل مساله با توافق و روابط دوستانه است اما در مراحل بعدی و در صورتی که مسئله با توافق حل نشود قاضی حاضر در شورای حل اختلاف پس از دریافت نظر کارشناس دادگستری رشته ایرانگردی و جهانگردی رای قانونی را صادر نماید که لازم به اجراست . این نکته قوت بسیار مهمی ست ، متخلف مجبور به پرداخت خسارت است در غیر این صورت اموالش توقیف می شود.
با راه اندازی شورای حل اختلاف برای بخش گردشگری همه فعالان این زمینه می دانند که دیگر با یک نهاد بدون ضمانت اجرا طرف نیستند بلکه محکمه قضایی با پشتوانه اجرای قانونی ، فعالیت هایشان را رصد می کند و بدین ترتیب این تخلفات تا حد زیادی کاهش میابد و احقاق حقوق مسافران به درستی انجام می شود.
به نکات زیر در مورد شورای حل اختلاف توجه فرمایید :

کارشناس رسمی دادگستری رشته ایرانگردی و جهانگردی و نحوه عقد قرارداد با موسسات توریستی
عقد هر قرارداد شرایط ویژه ای دارد که شما به عنوان یک طرف قرارداد، باید از آن مطلع باشید تا حق و حقوق قانونی تان حفظ شود و به مشکل برنخورید. کارشناس رسمی رشته ایرانگردی و جهانگردی می تواند شما را کاملا با این شرایط و قوانین آشنا کند .
نکات زیر در عقد یک قرارداد کاری بسیار مهم است:
به عنوان اولین نکته توجه کنید که یک قرارداد معتبر در دو نسخه تهیه می شود . قراردادی که با آژانس های مسافرتی به امضاء در می آورید حتما باید در دو نسخه تهیه شود و نیز صراحتا در یکی از بندها به این نکته اشاره شود که قرارداد در دو نسخه تهیه ، امضاء و ممهور گردیده است و هر دو نسخه اعتبار یکسانی دارند.حواستان باشد نسخه خودتان را حتما تحویل بگیرید . قرارداد باید توسط شرکت خدمات گردشگری که مجوز فعالیت از سوی اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری را دارد مهر و امضاء شود . پس به این مورد نیز دقت نمایید . توصیه می شود جهت دریافت اطلاعات دقیق تر در موارد ذکر شده یا موارد مشابه با کارشناس رسمی دادگستری رشته ایرانگردی و جهانگردی مشورت کنید.
اگر قرارداد اینترنتی می بندید مهم ترین کار این است که مطمئن شوید وب سایت و مالک آن یعنی آژانس گردشگری مربوطه فعالیت معتبری دارند .اگر وب سایت ای نماد ( نماد تجارت الکترونیک) دارد وب سایت معتبری ست به این معنی که می توانید تراکنش های مالی تان با سایت را پیگیری کنید و امکان کلاهبرداری وجود ندارد . البته باید مراقب باشید برخی وب سایت ها تصاویر ای نماد را در سایت قرار می دهند و این در واقع یک تصویر است و ای نماد حقیقی نیست. می توانید صحت اعتبار یک وب سایت را در سایت تجارت الکترونیک چک کنید.
اگر امضای الکترونیک دارید ارسال ان برای قرارداد اینترنتی به منزله عقد قرارداد است اما حتی اگر چنین امضایی نداشته باشید پرداخت پول به حساب مجری به منزله عقد قرارداد می باشد .